Podatak da sve više mladih napušta Bosnu i Hercegovinu više nikoga ne iznenađuje, a nadležne i dalje nimalo ne zabrinjava, iako je prilično šokantno to što se mnogi od njih više nikad ne namjeravaju vratiti u domovinu. Državu i vlast krive jer su ih primorali na odlazak. Službeni podaci bit će objavljeni krajem mjeseca, ali, prema onima kojima trenutačno raspolažu u Uniji za održivi povratak BiH, zemlju je u ovoj godini napustilo oko 170.000 stanovnika, piše Večenrji list BiH.
Više od 16.000 radnih dozvola u Sloveniji za radnike iz BiH izdano je u 10 mjeseci ove godine, priopćila je Agencija za rad i zapošljavanje BiH. No, građani BiH se odlučuju, osim u zemlje regije, na odlazak čak i u Veliku Britaniju i Ameriku. Najtraženija zanimanja u Europi i svijetu su varioci, vozači, zidari, bravari, pomoćni građevinski radnici… Nedostatak profesionalnih vozača u posljednje vrijeme problem je u cijelom svijetu, a BiH još od prije pandemije ima taj problem.
“Imamo podatak, koji je 100% točan, da je iz BiH od 2019. godine do sada otišlo više od 5000 profesionalnih vozača. Također, preregistrirano je između 1200 i 1300 prijevozničkih tvrtki iz BiH u Sloveniju. Svakoj prijevozničkoj tvrtki u BiH, ovisno o njezinoj veličini, nedostaje jedan, dva, pet, deset pa čak imamo prijevozničkih tvrtki koje su zaista jake, imaju po 150 kamiona, i kojima nedostaje 50 vozača. Primjerice, u Banjoj Luci na Zavodu za zapošljavanje nema niti jednog profesionalnog vozača. Natječaji su stalno raspisani i prije će vam se na to mjesto javiti kirurg za vozača nego profesionalni vozač. Pod profesionalnim vozačem podrazumijeva se vozač koji može sjesti u kamion i otići na put u Europsku uniju: Nizozemsku, Njemačku…, takvog vozača trenutačno ne možete naći. Točan je podatak da je u Sloveniji ove godine izdato 16.000 radnih dozvola za bh. državljane. U tih 16.000 vjerojatno imate 1500 do 2000 profesionalnih vozača. Ako pogledate na cestama, posebno u gradskom i prigradskom prijevozu, 70 posto voze umirovljenici, a tako je i u teretnom prometu. Naravno, ne idu izvan granica BiH”, kazao je za Večernji list Nikola Grbić, predsjednik Udruge prijevoznika RS-a. Vozači odlaze zbog boljih plaća, ali i uvjeta rada.
“Plaće su u ovom sektoru mizerne. Evo, ja se bavim tim poslom više od 30 godina i bio bih presretan da svom vozaču dam 5000 KM plaću kao što je imaju u EU-u, ali mi u ovakvim uvjetima poslovanja ne možemo davati veće plaće. Vozači koji voze izvan granica ne mogu zaraditi više od 1500 KM, dok su plaće u Europskoj uniji 2500 do 3000 eura. Pa naši vozači na putu potroše više od pola plaće. Za što na kraju rade – ni za što. Vozač koji je od mene otišao u Veliku Britaniju i vozi cisternu s ADR-om ima plaću između 4500 i 5000. Sad je trend odlaska u SAD gdje traže veliki broj profesionalnih vozača i gdje je dnevnica vozača 360 dolara”, ističe Grbić.
Odlazi se iz svih krajeva Bosne i Hercegovine, sjeveroistočne Bosne, Posavine, zapadne Hercegovine, USŽ-a, HBŽ-a… Posebno je izražen odlazak mladih iz USŽ-a te cijelih obitelji iz Posavine. Iz Unije za održivi povratak BiH za Avaz su kazali kako je veliki broj kuća na području Odžaka, Dervente, Doboja, Bosanskog Broda prazan te da je u BiH očigledan povećan broj oglasa za prodaju kuća upravo zbog iseljavanja. Odlazi se zbog lošeg životnog standarda, političke neizvjesnosti te korupcije. Ljudi žele bolji standard i budućnost, što u Bosni i Hercegovini ne vide.