U Županiji Zapadnohercegovačkoj zadovoljni su procesom kategorizacije cesta koji je okončan u ovoj godini. Mjerodavni ističu da su postignuti ciljevi oko kojih je vladao opći konsenzus te da se sljedećih godina, moguće i desetljeća, u tom smislu na području županije neće vjerojatno ništa bitno mijenjati, piše Večernji list BiH.
Počelo je 2015. godine, kada je na poticaj i prijedlog Hercegovačko-neretvanske i Županije Zapadnohercegovačke te Ministarstva prometa i veza Federacije BiH regionalna cesta R424 Mostar – Čitluk – Ljubuški – Crveni Grm (granica s Republikom Hrvatskom), odlukom Vlade Federacije BiH proglašena magistralnom cestom M17.4.
Time je dionica R424 Cerno – Ljubuški – Crveni Grm, koja pripada ŽZH, od regionalne postala magistralna cesta. Na sličan način je 2019. godine regionalna cesta Jablanica – Blidinje – Rakitno – Posušje – Grude – Privalj proglašena magistralnom cestom M17.5. Time su se stekli uvjeti da se određene lokalne ceste na području županije podignu na razinu regionalnih, što je učinjeno 2021. godine. To je otvorilo vrata da se određeni tereti skinu s općina i gradova u Županiji Zapadnohercegovačkoj.
Na temelju inicijative ŽZH i odluke Vlade Federacije BiH iz ožujka ove godine, nove regionalne ceste u ŽZH su: R419 Trn – Izbično – Mihalji (Rakitno – spoj s M17.5), nova dionica R420 (dodana postojećoj) Osoje – Posušje – kružni tok Ričina (spoj s M6.1), R420A Dužice – Ledinac, R421A Sovići – Krenica – Sebišina (granica Republike Hrvatske), nova dionica R 423 Teskera – Orahovlje, R423A Ljubuški – Hardomilje, R424 Knešpolje – Ljuti Dolac (Podgorje – HNŽ) i R425B Mostarska Vrata (Ljubuški) – Lipno – Hamzići (Čitluk – HNŽ). Ukupna dužina novih regionalnih cesta je oko 78 kilometara. Nešto manje od toga prešlo je iz regionalnih cesta u magistralne.
Osim spomenutih novih, postojeće regionalne ceste, odnosno njihove dionice na području ŽZH su R420 Posušje – Vir – Zavelim (Vinica, Tomislavgrad – Hercegbosanska županija), R421 Sovići – Drinovci – Klobuk, R422 Vitina – Orahovlje (granica Republike Hrvatske), R423 Teskera (Ljubuški) – Bijača (granica Republike Hrvatske), R425 Široki Brijeg – Buhovo (Hamzići, Čitluk – Hercegovačko-neretvanska županija).
– Nakon ove kategorizacije, na području ŽZH ima ukupno oko 160 kilometara regionalnih cesta koje su u nadležnosti JU Ceste ŽZH te gotovo 200 kilometara magistralnih cesta koje su u nadležnosti JP Ceste Federacije BiH. Ako se pogleda zemljovid, onda se vjerojatno može reći da ŽZH ima jednu od najvećih gustoća (dužina) javnih cesta s obzirom na veličinu. Naravno, sama kategorizacija i planiranje općenito su velik i nužan korak kako bi se nedovršeni ili neizgrađeni cestovni pravci izgradili u sljedećem razdoblju. U svemu tome ključnu ulogu igra i izrada projektne dokumentacije kao temeljni preduvjet za financiranje – kaže Vinko Romić, ravnatelj JU Ceste ŽZH.
Romić dodaje da je JU Ceste ŽZH ovom kategorizacijom preuzeo velik dio cesta s lokalne razine koje ne zadovoljavaju temeljne tehničke uvjete za javne ceste. Naglašava da redovita financijska sredstva JU Ceste ŽZH nisu dostatna da se ti problemi riješe u kratkom roku te da je to jedan proces koji se neće moći riješiti “preko noći”